I think a photography class should be a requirement in all educational programs because it makes you see the world rather than just look at it.” – Okänd

Slutaren
Nu har du full koll på att du kan styra ljusinsläppet till din sensor genom att förändra storleken på din bländare. Det andra sättet att styra ljusinsläppet till din sensor är genom kamerans slutare. Hur du gör det samt hur slutaren kan påverka bilden skall jag ta upp i denna lektion.

Slutaren är en ”dörr” som sitter framför sensorn i ditt kamerahus och som du kan öppna en viss tid för att släppa fram ljus. Ju längre tid som slutaren är öppen, ju mer ljus släpper den in. På samma sätt som du behöver ställa in rätt bländarvärde måste du även ställa in slutaren för att din bild skall bli rätt exponerad.

Slutartider
Den tid slutaren är öppen brukar kallas för ”slutartid” eller ”slutarhastighet”. Även här hjälper din kamera dig att mäta och informera om vilken slutartid som är lämplig i de ljusförhållanden du befinner dig i just då. Det finns alltså inte någon ”standardslutartid” som fungerar överallt.

Slutartiden justeras vanligtvis med en ”ratt” uppe på kamerahuset och/eller med en ratt eller knapp på baksidan av kameran. Vilken slutartid du har valt syns antingen i kamerans sökare och/eller på en digital display på kamerahuset.

Slutartider löper från 1 – 2000 med följande steg:

1″ – 2 – 4 – 8 – 15 – 30 – 60 – 125 – 250 – 500 – 1000 – 2000

Varje steg i riktning från vänster till höger gör att kameran exponerar hälften så mycket ljus som steget innan, slutartiden halveras alltså med varje steg.

1″ innebär en sekund, 60 innebär 1/60 sekund, 2000 innebär 1/2000 sekund och så vidare. De flesta systemkameror har slutartider som löper ända från 30 sekunder till 1/8000 sekund eller ännu snabbare. Slutartider som är 1 sekund och längre brukar markeras med citationstecken, 4” för 4 sekunder, 8” för 8 sekunder etc.

– En HÖGRE siffra gör att slutaren är öppen en KORTARE tid
– En LÄGRE siffra gör att slutaren är öppen en LÄNGRE tid

OBS: Gäller enbart tider kortare än en sekund.

Hur påverkar slutaren bilden?
Ok, nu vet du att slutaren är lika viktig som bländaren vad gäller att exponera rätt, men hur påverkar slutaren annars bilden? Bländaren påverkar ju skärpedjupet, men vad ger olika slutartider för effekt på din bild? När är det bra att använda en kortare slutartid och när kan det vara användbart med en längre?

När bör du använda en kortare slutartid?
Ett klassiskt exempel på när du vill använda en kortare slutartid är när du vill frysa något som rör sig, exempelvis en fågel som flyger eller en fotbollsspelare som springer. Har du då en för lång slutartid så kommer motivet att bli suddigt eftersom det hinner röra sig under tiden som din slutare är öppen, vilket påverkar sensorn.

För att frysa ett motiv i rörelse som i exemplet ovan kan en slutartid på 1/500 eller snabbare vara lämplig, men det beror ju givetvis på hur snabbt motivet rör sig i varje unik situation.

När bör du använda en längre slutartid?
Exempel på när du vill använda en längre slutartid kan vara när du vill att det skall synas att vattnet i en fontän faktiskt rör sig eller när du vill skapa en effekt av dimma i havet som slår mot klipporna.

Även här måste du givetvis prova dig fram men slutartider runt 1″ när du fotograferar fallande vatten kan exempelvis vara ganska lagom. För att få en effekt av dimma i havet måste du börja närma dig 20-30 sekunder.

Exempelbilder med olika slutartider
Tre exempelbilder tagna i olika situationer och med olika slutartider finns nedan. Jag har även skrivit ungefärliga slutartider på varje bild. I den tredje bilden syns hur havet förvandlas till dimma runt klippan och hur molnen har hunnit röra sig under exponeringen. Är inte detta att måla med ljus så säg!

Kort slutartid (ca. 1/1000 sek)

Kort slutartid (ca. 1/1000 sek)

Lång slutartid (ca. 1 sek)

Lång slutartid (ca. 1 sek)

Mycket lång slutartid (ca. 30 sek)

Mycket lång slutartid (ca. 30 sek)

Att handhålla din kamera
Många frågar mig ofta varför deras bilder blir oskarpa och ofta beror det på skakningsoskärpa, alltså den oskärpa du skapar genom att du inte kan hålla din kamera stilla under den tid som slutaren är öppen.

En tumregel för att undvika detta är att om du skall handhålla din kamera så skall din slutartid vara minst lika snabb som längden (brännvidden) på ditt objektiv. Alltså, använder du ett teleobjektiv som är 400 mm långt så bör du ha en slutartid på minst 1/500 sek för att kunna handhålla kameran utan att generera så kallad skakningsoskärpa. Har du ett objektiv som är 30 mm långt räcker det med en slutartid på 1/30 sek. Mer om objektiv senare i kursen.

Bulb
Många kameror har även ett slutartidsläge som oftast betecknas ”B” och som betyder ”bulb”. I detta läge är slutaren öppen så länge som du håller avtryckaren nedtryckt, teoretiskt sett hur länge som helst alltså. Med detta läge kan du öppna din slutare i timtals för att exempelvis fotografera stjärnornas rörelser på himlen, men det kan även användas på många andra kreativa sätt.

En svårighet med att använda bulb är att kameran inte kan ge dig ett bra förslag på en slutartid längre än 30 sekunder för att få till rätt exponering vilket innebär att du ofta måste prova dig fram när du använder bulb. Ett tips är också att använda en trådutlösare som kan låsa fast avtryckaren, för det är inte så roligt att stå och hålla i kameran i flera timmar, dessutom lär det leda till skakningsoskärpa.

Bländaren och slutaren går hand i hand

Som du kanske redan har listat ut så hänger bländaren och slutaren ihop. Ändrar du bländarens storlek måste du kompensera med slutartiden för att få rätt mängd ljus att träffa sensorn. Alla kameror med ljusmätare informerar om vilken kombination av bländare och slutare som fungerar i de ljusförhållanden du befinner dig i. Det finns alltid flera kombinationer att välja på. Byter du till en större bländare får du en kortare slutartid och byter du till en mindre bländare får du en längre slutartid.

En kombination av en bländare på f/8 och en slutare på 1/1000 är alltså exakt samma exponering som en bländare på f/22 och en slutare på 1/125. Tre stegs mindre bländare måste alltså kompenseras med tre stegs längre slutartid för att exponeringen skall bli rätt.

Varje rad nedan innehåller alltså två kombinationer av bländare och slutare som ger samma exponering:

f/2 och 1/2000 = f/8 och 1/125
f/22 och 1/30 = f/4 och 1/1000
f/8 och 1/500 = f/4 och 1/2000
…och så vidare.

De enda skillnaderna som blir är en förändring av skärpedjupet (som bländaren styr) och effekten av hur en kortare eller längre slutartid påverkar skärpan i rörliga motiv.

Slutartider och stativ
När slutartiderna blir för långa för att handhålla måste du hitta en fast plats för din kamera. Det går givetvis bra att ställa kameran på en sten eller mur och fotografera, men de bästa tillbehören du kan ha till din kamera är annars ett stativ och en fjärrutlösare, alltså en knapp som du trycker på för att exponera din sensor utan att du behöver röra din kamera.

Hur viktigt ett stativ är för dig beror givetvis på vilken typ av fotograf du är. Ifall du oftast fotograferar med stora bländare och/eller i goda ljusförhållanden så kan ett stativ vara ett onödigt tillbehör, men så fort du vill använda små bländare så blir slutartiderna snabbt väldigt långa. Landskapsfotografer exempelvis bär nästan alltid stativ eftersom de vill ha små bländare som ger skärpedjup genom hela bilden vilket oftast leder till långa slutartider. Dessutom sker fotograferingen ofta i gryning eller skymning vilket ger ännu längre slutartider.

Utgå från bländare eller slutare
Som fotograf är det bra att utgå ifrån bländaren eller slutaren då du tar en bild. Bländaren styr om du vill ha ett kort eller långt skärpedjup och slutaren styr i vilken grad du vill frysa ditt motiv, om det nu rör sig det vill säga. Kameran informerar dig alltid om din valda kombinationen av bländarvärde och slutartid kommer att släppa in för mycket eller för lite ljus.

Experimentera själv
Som du förstår finns det potential att använda bländaren och slutaren på oräkneliga sätt för att skapa mer kreativa bilder. Exemplen jag nämner ovan vad gäller flygande fåglar, sport och vatten är enbart en bråkdel av vad du själv kan göra, ingen situation är sig lik och det är du som fotograf som skall vara noga med att välja rätt värden för att din bild skall bli så som du vill ha den.

Innan nästa lektion tycker jag du skall experimentera själv och se vad du kan få fram för kreativt genom att kombinera olika bländarvärden och slutartider. Lär dig att exponera rätt från början genom att välja ditt bländarvärde och din slutartid med andakt!

Jag delar gärna med mig av ett eget experiment. I bilden nedan har jag använt en längre slutartid och bett bandmedlemmarna att röra huvudet men stå stilla med kroppen. Om resultatet blev bra eller inte får du bedöma själv. Sök gärna på ”long shutter speed photography” på Google bilder för att få fram ännu mer exempel.

Experiment med slutartid

Experiment med slutartid

Nästa lektion
Nästa lektion skall jag ta upp det som kallas för ISO-tal och hur det påverkar din exponering och resultatet av din bild. Vi skall även sy ihop detta med hur kombinationen av bländare, slutare och ISO förändrar din bild. Vi hörs!